• Horen wij meer dan 20kHz?

    De theorie van Nyquist stelt dat de Nyquist frequentie gelijk is aan de helft van de sampling-rate van een signaal. Dit houdt in dat als een sampling-rate meer dan twee keer zo hoog is als de hoogste frequentie in het audio-signaal, we de frequenties onder de Nyquist-frequentie perfect (lossless) kunnen decoderen.

    Ons gehoor zal in het meest gunstigste geval frequenties tot 20kHz kunnen waarnemen en daardoor is gesteld dat een CD kwaliteit meer dan twee keer zo hoog ge-sampled wordt, namelijk met 44.1 kHz.

    Waarom klinkt een op 96kHz gesampled muziekbestand dan meer open en transparanter dan de CD-versie?

    Het blijkt dat de digitale filters in een muzieksysteem de snelle amplitude-wijzigingen in een audio-signaal wel kunnen verwerken maar dat het signaal gaat na-ijlen. Tevens wordt dit ook vóór de amplitude-wijziging waargenomen. Door nu een digitaal-filter voor bv. 96kHz te gebruiken wordt dit fenomeen verlegd naar, in dit geval, 48kHz, ver voorbij de frequentie waarop het menselijk gehoor dit kan waarnemen. Hierdoor klinkt dit dus beter en ‘strakker’ in het gehoor.

Comments are closed.